You are here: Home > Onderweg > Het echec

Het echec

Hartverwarmend waren jullie reacties, waarvoor onze dank. We hebben maar niet geteld hoe vaak het woord “SHIT” gebezigd is, maar het waren er vele. Helemaal terecht, want het was en is natuurlijk ook shit. Maar wat we ook wel begrepen, is dat niet iedereen zich kon voorstellen wat er nu precies gebeurd is en waarom dat niet ter plekke opgelost had kunnen worden. Daarom zal ik in dit berichtje een poging doen om het te verduidelijken, verluchtigd met enige foto’s.

De tank waarom het gaat is van kunststof en helemaal op maat voor ons gemaakt. De maten worden bepaald door de beschikbare ruimte, waar de tank geplaatst moet worden en de gewenste capaciteit. Het is dus zeker geen standaard gebeuren. In ons 2e huis is gekozen om de tank binnen de opbouw te plaatsen, zoals ook de watertank van ca. 250 liter daar een plaats gevonden heeft. Onze zithoek is boven op die watertank gesitueeerd. Zou die kapot gaan, dan hebben we ook een probleem, maar die zit minder geïntegreerd in het interieur, dan de zwartwatertank. Die tank is in de opbouw geplaatst toen die verder nog leeg was. Vervolgens is daar de WC/Doucheruimte omheen gebouwd, terwijl ook de keuken nog geplaatst moest worden. kortom, het is al een behoorlijk probleem om hem te verwijderen, een nieuwe plaatsen is nagenoeg onmogelijk, zonder eerst een paar wanden weg te slopen.

Wat er precies is gebeurd, weten we nog niet. Op basis van mijn eigen waarnemingen, denk ik dat er een las gescheurd is. Waarom nu en niet eerder, blijft dan de vraag. Maar overdruk lijkt ook niet waarschijnlijk, omdat dan waarschijnlijk eerst een ander zwak punt, zoals een slangkoppeling, het zou begeven.

Uiteraard was er ook al overleg geweest met Hugo Kupper en samen hebben we besloten om de extra reserve dieseltank van 200 liter, te vervangen door een gecombineerde diesel- en zwartwatertank. Die is inmiddels besteld en als we naar verwachting medio november weer in Winterswijk zijn, kan hij meteen aan de slag. Uiteraard zullen we dan ook nog met ons Mannetje naar de garage gaan om te kijken wat er aan schort.

Waren we al veel verder van huis geweest (letterlijk), dan hadden we noodgedwongen voor een pot-a-potti of iets dergelijks moeten kiezen. Nu zien we het maar als een hele nuttige try-out, iets wat we eigenlijk ook al wel een beetje gemist hadden.

Hopelijk beantwoordt dit bericht de meeste van jullie vragen.

15 Responses to “Het echec”

  1. Annie Huijskes schreef:

    Dit was een heel mooi verhaal maaaaar eigelijk snap ik er niets van al die technische dingen.Het komt er op neer dat jullie heeeel blij zijn dat dit alles niet midden in de woestijn heeft plaats gevonden en niets hadden kunnen doen met al die pppppppp.
    Kom maar weer gauw naar ons gezellige Winterswijk zodat we dan alles van jullie kunnen horen onder het genot van een lekker glaasje wijn.Dat lijkt je toch wel wat hè WIL. Niet temin ik neem het petje voor jullie af dat je dit avontuur bent aangegaan. Hoop jullie snel te zien groetjes ook van Harry en mij Annie

  2. dick schreef:

    ”verluchtigd met enige foto’s” , hebben ze nu al geurberichten?
    zie joe zoen!
    dick

  3. Gineke en Rob schreef:

    Wat een strontverhaal. Ik snap Gerard niet, Wil ruikt altijd zo lekker en dan een beetje moeilijk dien over haar kak.
    Maar leuk is anders. Wij vroegen ons ook af of je geen problemen bij de grens met West Sahara zou hebben gekregen of waren jullie van Marokko naar Mauretanië gereisd?
    Wij gaan morgen 3 weken naar Turkije en spreken elkaar daarna.
    Groetjes en een behouden thuisreis
    Gineke en Rob

  4. wim en hanny berkelder schreef:

    Dit relaas geeft aan dat het ogenblik nabij komt om een stevige analyse los te laten op het projekt. Dus daar beginnen we dan maar mee. Om te beginnen het technische deel. Je sluit als oorzaak overdruk uit, niet omdat het niet kan, maar omdat anders wel slangkoppelingen bezeweken zouden zijn. Dat moet betekenen dat er dus geen ontluchting aan de tank zit want dan is er per definitie geen overdruk. En het is een groot ding ( misschien wel een m2). Maar slangen houden moeiteloos een paar tiende bar uit. Ofwel er kunnen in je tank tussen de boven en onderkant wel trekkrachten van een paar duizend kilo ontstaan voordat de slangen knappen( ja , als je vroeger een beetje opgelet hebt weet je dit (nog net). Dan gaat volgens mij de tank eerder.
    En dan de wat meer filosofische vraag: is er iets misgegaan? Dan moeten we terug naar het doel van jullie reis. Jullie hebben besloten om de nazomer van je dagen ( ik blijf positief ) niet te verdoen met vragen als : wanneer stop ik met tennis want mijn knie houdt het niet meer. Of wanneer verkoop ik de Westfield want ik zie de eerstvolgende bocht niet goed meer. Nee, een radikale breuk met de sleur. Meeslepend , avontuurlijk moet het zijn. En dan wordt het dat. Je bruinwatertank ontploft met desastreuze gevolgen voor het binnenklimaat. Je mannetje heeft wat ouderdomskwaaltjes. Past zich moeiteloos aan aan wat daar gebruikelijk is.Het mannetje dat dit repareert ( die je stiekum niet erg hoog aanslaat want waarom staat daar zoveel van die ouwe meuk langs de weg?)) schroeft alles los wat wellicht beter dicht had kunnen blijven. Twijfel knaagt. Staan we straks midden in die zandbak met een defekte motor. En zo gaat het door.
    Betekent dit nu dat er iets is misgegaan. Nee!!! Het is precies zo gelopen als het moest!! Eigenlijk valt het nog mee. We willen toch geen verhalen over hoe behulpzaam de plaatselijke nomaden waren bij het uitgraven van je auto? Hoe mooi het weer was en hoe verrassend goed de wegen. Hoe behulpzaam de plaatselijke grenswachten waren? Hoe leuk het zoveelste marktje was? Ellende, afzien!!Daar gaat dit over!!
    Anders hadden jullie beter hier kunnen blijven en een rondje door de Drunense Duinen kunnen maken. Met een reparatiecrew er achteraan. En ’s avonds nog even tennissen en naar Pauw en Witteman kijken. Brrrr!!!
    Dus als je terugbent, laat je auto door een nauwelijks vakbekwame kluns nakijken. En dan weer erop uit. Ontberingen !! De overwintering op Nova Zembla is beroemd geworden. Willem Barendsz ( ja met een z) en zijn scheepsman Heemskerk.Weten we eeuwen later nog! Niet de sledetocht van een anonieme Noor naar het volgende dorpje waar hij met koffie en warme dekens werd opgewacht.

    Zo, dat lucht op. Goede reis en tot zo. Wim

  5. William van Gool schreef:

    Hallo Wil en Gerard,

    Het is even zo leuk al de reactie’s van jullie netwerk te lezen. Met zo veel vrienden heb je geen vijanden nodig, heerlijk te lezen alle op en aanmerkingen.
    Als jullie terug zijn laten Hugo en ik al het gereedschap vallen en gaan we aan jullie manneke werken.
    Hugo is heel nieuwsgierig wat er met de tank aan de hand is.
    Mijn truck vordert gestaag, de zij en voorwand zijn inmiddels geplaatst (zie de foto link die ik je eerde had gestuurd..

    Groeten en goede reis,

    William

  6. wim en tini schreef:

    hallo wil en gerard,

    mooie verhalen voor later,ook de reacties die je er op krijgt maar waarschijnlijk heb
    jezelf meer een daantje nab gevoel.
    ik zal dus verder maar geen zout in de wond wrijven en we wensen jullie een
    voorspoedige thuisreis zonder avontuurlijke problemen.

    groeten,

    tomaat.

    • Gerard schreef:

      Het zou toch wat zijn als ik hier ook nog reacties van Spits, Kwatta, Vis, Boef of Pinco zou krijgen. Van de Witte, de Bolle en Tineke kunnen we helaas geen reactie meer verwachten.

  7. Han Hagen schreef:

    Beste Gerard en Wil,

    Wat een ellende. Ik dacht vanavond, ik ga eens kijken hoe het me ze gaat. Dat werd al snel duidelijk. Altijd lastig zo’n situatie waaraan je niets kunt doen. Ook minder prettig zo’n avontuur op deze wijze te moeten onderbreken, want ik begrijp dat jullie het er niet bij laten zitten.

    vr. gr.

    Han

  8. Han Hagen schreef:

    Wintertijd kennen jullie nog niet? 🙂

  9. Henk en Gyonne schreef:

    Lieve Gerard en Wil,

    Op jullie verzoek plaats ik hierbij met alle plezier het stukje uit het mailtje van gisteren aan jullie.

    “Ik was straks nog even in het dorp bij de boekhandel en zag daar een Delftsblauw tegeltje, dat nu best wel een plek in jullie mannetje had kunnen hebben (maar ik vond het prijsje van € 29,– net even te gortig voor een “flauwekulding”) met de spreuk:

    “Als je tot je nek in de shit zit, moet je je kop niet laten hangen!”

    Ik kon een glimlach niet onderdrukken, het spijt me……………….., ja soms heb je ook niks aan je vrienden!”.

    Op jullie verzoek zal ik het tegeltje kopen, zodat het binnenkort een ereplaats in jullie mannetje kan krijgen.

    En nu maar afwachten of er door anderen nog meer tegeltjes gevonden worden met mooie spreuken, die ook wel een ereplekje verdienen!

    Geniet nog van de Marokkaanse zon en daarna een goede thuisreis!

    Lieve groeten,

    Henk en Gyonne

    • Gerard schreef:

      Nou, daar konden wij ook nog wel om lachen. Koop hem maar op onze kosten, dan krijgt hij een prominente plaats in ons Mannetje.

  10. mieke bussman schreef:

    wat een verhaal , toch ook wel weer spannend. als alles voorspoedig verloopt hebben jullie ook niets te vertellen. dus , ik verheug me alweer op het volgende verhaal. kom goed naar huis!!!!!! gr mieke

  11. Marc en Nina schreef:

    Jammer, toch een goede reis naar huis na deze try-out.

    Gr. uit Nijmegen

  12. kruis en harry schreef:

    hay wil en gerard.wij hopen dat jullie reis nu beter verloopt.dat is wel de bedoeling. natuurlijk. na alle mailtjes gelezen te hebben. die jullie allemaal ontvangen hebben na het gebeuren. bewonderen wij dat jullie het weer opgepakt hebben. heel stoer hoor. hier gaat alles zijn gangetje.nou veel reis plezier verder. groetjes en liefs harry en marijke.

  13. Johannes Hoogendoorn schreef:

    Een kunststof tank heeft bepaalde voordelen waaronder duurzaamheid en de gunstige prijs van zo’n tank. Een goede overweging boven metalen tanks. http://www.roost.nl/installatietechniek/kunststof-tanks

Laat een reactie achter